
Education and debate

Suspected research fraud: difficulties of getting at the truth
Caroline White

When research misconduct is suspected and the researcher is working outside the jurisdiction of
official research bodies, there is nowhere for editors to turn. If they want to investigate their
concerns, they are invariably forced to go it alone—a lengthy, costly, and difficult process

In April 1992 the BMJ published a randomised
controlled trial on the effects of dietary intervention to
prevent further heart attacks in susceptible patients.1

One of its key findings was that a year of a low fat, fibre
rich diet almost halved the risk of death from all causes.

This study went on to become a “citation classic,”
cited 225 times (at the time of writing), including in
guidelines, and its lead author, Dr Ram B Singh, went
on to publish many papers in other journals. During
the process, he became the focus of a concerted, but
informal, international investigation into suspicions of
scientific misconduct and data fabrication, spanning
well over a decade.

Suspicions are raised
After the publication of his paper in April 1992,
Dr Singh submitted another study (manuscript
924479) to the BMJ in October that year. The study was
a two year follow-up trial of the influence of diet and
moderate exercise on cardiovascular health (the Indian
diet heart study).

The external reviewer pointed out the absence of
deaths from other causes, which he deemed “would be
incredible.” Many of the risk factors “appear to move
significantly in the desired direction,” he observed, con-
cluding that “this trial may be reporting a more striking
total benefit than most previously reported trials.”

The editorial committee also had several concerns
about the reliability of the data, which were based on
“questionnaire reports and poorly described assess-
ments of food intake.” The participants were
“extremely heterogeneous,” and no attempt had been
made to control for the effects of smoking.

Other aspects of the trial seemed to have already
been published in the American Journal of Cardiology in
1992,2 3 raising the possibility of “salami publishing”—
publishing many papers, with minor differences, drawn
from the same study.

Importantly, no reference had been made to the
paper already published in the BMJ, despite clear simi-
larities between the two trials and the study
participants. Singh was asked to clarify the degree of
overlap between the two studies in January 1993. His
lack of response prompted a further letter six months
later.

Doubts are compounded
In June 1993 Singh submitted another epidemiologi-
cal study (manuscript 933348) to the BMJ. This looked
at the impact of diet on cardiovascular risk factors in
rural and urban populations in northern India.

The reviewer, Paul McKeigue, now professor of
genetic epidemiology at University College Dublin,
recommended rejection on the grounds that the errors
were “so numerous as to cast doubt on the reliability of
the findings.”

According to McKeigue, he and his colleague
George Davey Smith, now professor of clinical
epidemiology at the University of Bristol, already had
“serious concerns” about Dr Singh’s work, after an
informal review of his publications. They explained the
reasons for their concerns in a letter to the BMJ’s then
editor, Richard Smith, in July 1993.

The “inconsistencies or unlikely results” in numer-
ous recent papers in international journals, coupled
with the “extraordinarily impressive nature of some of
these results,” including those presented to the third
international conference on preventive cardiology in
Oslo in 1993, and Singh’s remarkable productivity, had
aroused their suspicions, they wrote. They pointed out

A list of key events and a bibliography of Singh’s publications
are on bmj.com

Data on the influence of diet on cardiovascular risk factors are under
scrutiny

P
V

IR
O

T
/W

H
O

London E17 4SQ
Caroline White
freelance medical
journalist

cwhite@
bmjgroup.com

BMJ 2005;331:281–8

281BMJ VOLUME 331 30 JULY 2005 bmj.com

 on 4 January 2006 bmj.comDownloaded from 

http://bmj.com


that Dr Singh had been the first author on 28 full arti-
cles between 1989 and 1993, and that he had
published at least five large intervention trials within
the space of 18 months.

A Medline search in June 2005 shows that Dr Singh
was first author on 25 clinical research trials or
case-control studies published between 1990 and
1994. High annual publication rates had characterised
many of the international research misconduct cases,
which had begun to come to light in the mid-1970s.4

Colleagues in India had also conveyed misgivings
to the epidemiologists, they wrote, concluding that an
investigation into the author’s work was now needed,
particularly because he worked at a private institution
and therefore fell outside the jurisdiction of any official
research body in India.

As the BMJ and the American Journal of Cardiology
were among the most prestigious journals that had
published Singh’s work, McKeigue and Davey Smith
suggested that these two journals should conduct a
joint investigation, beginning with a thorough review
of all Singh’s published work. Richard Smith
approached the American Journal of Cardiology that
month for financial help to conduct an investigation.
Although sympathetic, the editor refused the request
on the grounds that the journal could not afford it.

Coincidentally, a few days after the letter from
McKeigue and Davey Smith, Dr Teri Millane, then a
senior registrar in cardiology at Manchester’s Wythen-
shawe Hospital, wrote to the BMJ, expressing concerns
about the paper it had published in April 1992.

During some research early in 1993 she had come
across Singh’s BMJ paper, she said, and was struck by
the remarkable similarity between it and a Singh
manuscript she had peer reviewed twice in 1992.

“The published BMJ paper describes 505 patients
recruited over 3 years and followed up for one year.
The unpublished paper reports on 342 patients with

the same inclusion criteria recruited over 2 years and
followed up for 2 years,” she wrote. “The timing of the
submission of the two papers suggests that these are
possibly the same patients. Whilst it is conceivable that
the authors had access to two sets of patients over this
time, the similarities of the data are so close as to at
least raise the question.”

As a junior researcher, she hesitated to criticise the
work of others, she said, but the gravity of her concerns
had compelled her to do so.

The need for an investigation
At this point Richard Smith became convinced that
these collective concerns could not be ignored and
now warranted an independent investigation.

In the past, when a reviewer alerted an editor about
suspicious data in a paper, the paper would simply be
rejected, on the grounds that editors had neither the
time nor the money to investigate. But the Interna-
tional Committee of Medical Journal Editors, which
decides policies on good practice for medical journals,
had decided in 1988 that this position was no longer
tenable. Editors had a duty to pass on their suspicions
to an authority who was in a position to investigate.5

But there was no obvious authority to ask. Richard
Smith therefore asked Professor Stephen Evans of the
Royal London Hospital, a world expert in statistical
fraud and a statistical adviser to the BMJ, to review the
statistics on manuscript 933348 and a further paper
submitted in July 1993 on the effects of commiphora
mukal—an Ayurvedic treatment—in patients with high
cholesterol (manuscript 933676).

The request for cooperation from Singh
Professor Evans felt that Singh should be asked to sup-
ply the raw data for both studies, to shed further light
on the results given in the tables. Singh was asked to do
this in August 1994, after another segment from his
Indian diet heart study, on the effect of antioxidant
vitamins on the risk of heart attack and death, arrived
at the BMJ (manuscript 943543).

At the same time Dr Smith asked Professor
McKeigue to undertake a detailed review of the three
most recent manuscripts submitted to the BMJ, in addi-
tion to a systematic review of Singh’s published research.

In November 1994, the editor of the National Medi-
cal Journal of India, Dr Samiran Nundy, asked Professor
McKeigue to review a paper by Singh on the effect on
high blood pressure of a low energy diet and weight
loss.

In his reply, McKeigue wrote: “I have made a few
checks on the consistency of the findings described in
this manuscript, and I have uncovered an inconsistency
in the results, which is difficult to explain if the data in
the tables are correct and the study was carried out in
the manner described.”

Dr Nundy sent McKeigue’s letter to Richard Smith
in January 1995 and pointed out that two well known
and respected colleagues in the field in India had also
questioned whether Singh’s research was genuine.

The same month, Richard Smith again asked Singh
to provide the raw data for all three outstanding papers
(933348, 933676, and 943543). Reams of data, written
in pencil, for manuscript 943543 alone arrived in April

Box 1: Who is Singh?

Dr Ram B Singh is a private practitioner based in
Moradabad, Uttar Pradesh, northern India.

He has published widely, principally on nutritional
approaches to heart disease in Asians, and co-edits the
World Heart Journal, published by Nova Science in New
York (see bibliography on bmj.com).

In correspondence sent to the BMJ between 1992
and 2003, the letterheads identify Singh as honorary
professor of preventive cardiology and nutrition. In an
article on the Heartzine website, updated in June 2005,
Dr Singh signs himself as Professor of Medicine at
Halberg Hospital and Research Institute, Moradabad.

His address in Moradabad has variously been the
site of the Heart Research Laboratory, the Heart
Research Laboratory and Centre of Nutrition
Research, the Centre of Nutrition and Heart Research,
the Medical Hospital and Research Centre, and the
International College of Nutrition.

Singh is a fellow and current secretary of the
International College of Nutrition, which he says he
founded with some of his friends in 1986.

Singh also co-founded the International College of
Cardiology in 2000, and was its president until 2004.
He says the World Heart Federation sponsors some of
its meetings, but the federation says it has no record of
this.

Education and debate

282 BMJ VOLUME 331 30 JULY 2005 bmj.com

 on 4 January 2006 bmj.comDownloaded from 

http://bmj.com


1995 and were sent to Professor Evans. Manuscript
933348 had been published, with some modifications,
in the International Journal of Cardiology in January
1995, and 933676 had been published in Cardiovascu-
lar Drugs and Therapy in August 1994, although Singh
didn’t mention this in his covering letter.6 7

The first report
In his report for the BMJ, submitted in March 1995,
Professor McKeigue pointed out that the many incon-
sistencies and errors he had uncovered, although typi-
cal of fabrication, did not of themselves prove the case
for scientific misconduct.

His analysis of the 1992 paper published in the
BMJ was that it contained unlikely results: the one year
death rates were unusually high for a secondary
prevention trial, and the standard deviations for dietary
intake variables were extraordinarily low. Baseline
intake of fruits and vegetables also seemed to be too
low. But the most glaring oddity was the reclassification
of trial participants according to the amount of weight
lost after 12 months—including 27 who had either died
or been lost to follow-up. Three other papers by Singh,
in the American Journal of Cardiology (1992), the Journal
of the American College of Nutrition (1993), and
Cardiology (1992), all reported on the same set of data,
McKeigue pointed out.2 8 9

He also recalculated the results of the three
outstanding manuscripts submitted to the BMJ
(933348, 933676, and 943543) and five other papers
published between 1990 and 1992 in the American
Journal of Cardiology and Nutrition.3 10–13

Overall, he concluded that the P values recalcu-
lated from the means and standard deviations in the
tables consistently failed to agree with those reported
by the authors, as did the P values for the differences
in proportions. Such discrepancies were not attribut-
able to the choice of statistical methods used, he said.
Several of the papers reported �2 values, when this
method of calculation could not possibly have been
used.

The standard deviations given in the tables for sev-
eral dietary intakes were extraordinarily low: for exam-
ple, the standard deviation given for the percentage
energy from fat was less than 1%. It is usually about 6%.
The author might have extracted plausible values from
other published tables in which the standard error of
the mean rather than the standard deviation had been
used, suggested Professor McKeigue.

While there was no unequivocal proof that the data
had been fabricated, McKeigue concluded: “I think that
the level of inconsistencies and errors in these papers
is sufficient to justify retraction by the BMJ and other
journals of the papers from this source . . . even if there
is no direct evidence of misconduct.” He went on to say
that if the author was unable to provide the raw data,
there would be reasonable grounds for supposing that
the research had been faked.

Mounting concerns
Undeterred by the apparent absence of any decisions
on his research, Singh submitted a study to the BMJ
on serum cholesterol and coronary artery disease
in December 1995 (manuscript 954962) and a

randomised controlled trial of spirulina, an algal
preparation sold over the counter, in patients with mild
to moderately low cholesterol levels in February 1996
(manuscript 961005).

The spirulina paper was sent to Professor Tom
Sanders at King’s College, London, for review. He
wrote: “I am very unhappy about this paper in that it is
not consistent with the literature, it is poorly prepared
and has a number of glaring omissions.” The results
indicated that spirulina was as effective as statins in
lowering lipids—which, if true, would do much to boost
the sales of spirulina, he said.

“Such an observation would, of course, be
significant,” continued Professor Sanders. “However, I
have serious concerns whether this is a genuine report
. . . The issue of scientific fraud is at the back of my
mind, but such an allegation may be quite unjustified.”

While the BMJ was awaiting statistical evidence
from Professor Evans before making any further deci-
sions, Singh submitted a further paper in April 1996
(manuscript 962430). This time the paper, on the asso-
ciation of trans fatty acids and Indian ghee with a
higher risk of coronary artery disease, was promptly
rejected, on the grounds that it did not contain enough
that was new.

Yet another paper arrived in June, this time on the
association between magnesium and antioxidant
vitamins and ageing (manuscript 963269).

Box 2: Manuscripts submitted to the BMJ by
Dr R B Singh

1992
Randomised controlled trial of cardioprotective diet in
patients with recent acute myocardial infarction:
results of one year follow up (published 18 April)

924479—The influence of fruit and vegetable enriched
prudent diet and moderate physical activity on
mortality and reinfarction in the Indian Diet Heart
Study

1993
933348—Epidemiologic study of diet and
cardiovascular risk factors in rural and urban
populations of north India

933676—Hypolipidemic and antioxidant effects of
commiphora mukal as adjunct to dietary therapy in
patients with hypercholesterolemia

1994
943543—The influence of antioxidant rich diet on
plasma antioxidant vitamins, myocardial infarction
and mortality in the Indian Diet Heart Study

1995
954962—Serum cholesterol and coronary artery
disease in populations with low cholesterol levels

1996
961005—Randomized double blind placebo
controlled trial of spirulina as adjunct to dietary
therapy in patients with mild to moderate
hypercholesterolemia

962430—Association of trans fatty acids and Indian
ghee with a higher risk of coronary artery disease

963269—Magnesium and antioxidant vitamin status
and risk of ageing in an elderly urban population

Education and debate

283BMJ VOLUME 331 30 JULY 2005 bmj.com

 on 4 January 2006 bmj.comDownloaded from 

http://bmj.com


The need to resolve the unanswered
questions
Five years after his first paper was accepted by the BMJ,
with no sign of further publication in the journal,
Singh offered an editorial on the role of calcium in the
pathogenesis of coronary artery disease, which, he said,
he was jointly writing with a British researcher,
formerly of the department of cardiology at the
University of Manchester. The British researcher had
not signed the covering letter.

Singh’s offer was rejected, but two months later, in
March 1997, a different editorial arrived—on affluence
in South Asia and the implications for the risk of coro-
nary artery disease, with several of Singh’s own
publications in the bibliography.

Paul McKeigue recommended rejection on the
grounds that the editorial lacked originality and
incisiveness. He reiterated the views expressed to him
by colleagues in India, who had complained that
Singh’s conduct was undermining India’s credibility in
medical research. And he urged the BMJ to renew its
efforts to try and “resolve the questions that hang over
this author’s work.”

In his response to McKeigue, Richard Smith wrote:
“To my mind this whole episode illustrates the great
difficulties we have in investigating accusations of
research misconduct. We obviously cannot make accu-
sations of fraud without some evidence, but the gather-
ing of evidence can be extremely difficult and
expensive.”

At the end of April 1997 Dr Singh “cancelled” [his
term] manuscript 954962, for which he substituted a
different paper on the same topic, and manuscript
963269. He also supplied the raw data for the
randomised trial of spirulina (manuscript 961005),
which were then sent to Stephen Evans. Because of the
costs and time that had been involved to input the raw
data for manuscript 943543, the raw data for
manuscript 961005 were not analysed.

Manuscript 954962 was published in the Inter-
national Journal of Cardiology in June 1998, and manu-
script 963269 appeared, with some modifications, in
the December 1996 issue of Magnesium Research.14 15

In August 1997 Singh requested a definitive
decision on all the outstanding papers by the end of
September. Richard Smith replied in October, explain-
ing that the BMJ would not be publishing any of his
papers because of “severe doubts” about the validity of
the data in these and previously published research.
The delays had been caused by the investigations into
these concerns, he wrote, adding that he soon hoped to
have corroborative evidence to present to Dr Singh.
The submissions to the BMJ stopped, but Singh
continued to publish elsewhere.

Early in 1999, Professor George Davey Smith
advised the BMJ that Singh had published a
randomised controlled trial of fish and mustard oils in
patients suspected of having had a heart attack.16 “They
are getting less and less well done and more clearly
implausible,” wrote Professor Davey Smith, adding that
this study had already been cited in the pages of the
BMJ as evidence of the beneficial effects of a diet rich in
oily fish.17

Singh is challenged
Part of the long awaited review from Professor Evans
arrived in March 1999. Its delivery had been held up by
the excessive amount of hand written data, which
needed to be input electronically (at considerable
expense), and also by a false start on the analysis.

The review provided a detailed comparison of the
raw data for manuscript 943543 with the data
described in the submitted paper. This paper, from the
Indian heart study, was about the effect of antioxidant
vitamins on the risk of heart attack and death.

Professor Evans concluded that there were a “con-
siderable number of discrepancies” in the figures, as
well as different patterns in the two groups that were
randomised, which merited an explanation.

A more detailed statistical analysis of this manuscript
is published in this issue of the BMJ (p 267).18 It ends:
“We conclude that the data from the [Singh] trial were
either fabricated or falsified.”

In November 1999, Richard Smith confronted
Singh by letter, enclosing Professor Evans’s original
report, and asked Singh to explain. Smith concluded
his letter: “From our perspective, a likely explanation is
that the data were generated in order to attempt to fit
the values in the tables, rather than genuine
measurements being made.”

At the same time he sought guidance from the
Committee on Publication Ethics (COPE), a recently
established forum for editors struggling with cases of
suspected research misconduct. It concluded that an
investigation was warranted, and that this should be
conducted by a national body as Singh was head of his
institution.

The following day, Dr Smith sent a further letter to
Dr Singh in which he expressed his concern that many
of Singh’s published papers and the manuscripts
submitted to the BMJ might be fraudulent. He offered
Singh the opportunity to respond to the allegations
and warned that if a prompt response was unforth-
coming, he would approach the National Human
Rights Commission in New Delhi or possibly publish a
piece in the BMJ about the matter. The commission has
the powers of a civil court and can requisition any pub-
lic record and summon the attendance of witnesses
while investigating any complaints in respect of human
rights violations. Richard Smith had approached the
commission on a previous occasion when he had had
doubts about an author’s work.

Some allegations are denied
Singh replied promptly, but focused his response on
Professor McKeigue, to whom he attributed the
rejection of manuscript 943543, pointing out that he
and Professor McKeigue did not see eye to eye over the
risk factors for coronary heart disease in British Asians.
He went on to admit that perhaps the statistical
competence of his coauthor on this paper might not
have been optimal, as he was a chemist by profession.
He added that his records had been eaten by termites.

Singh explained that blinding had been aban-
doned in that study after around six weeks of follow-up
because patients had repeatedly asked the treating
doctor for dietary advice. But he said that the last avail-
able data for patients who had died or were lost to

Education and debate

284 BMJ VOLUME 331 30 JULY 2005 bmj.com

 on 4 January 2006 bmj.comDownloaded from 

http://bmj.com


follow-up had been used for the study, and he refuted
the suggestion that the data had been generated to fit
the values presented in the tables.

Singh did not answer all the questions raised in
Richard Smith’s letter, however. Instead, he said that he
would be able to answer every query honestly, but that
if the journal preferred to rely on the opinion of
others, then he wished to withdraw 943543.

He was collaborating with universities in the United
States, Japan, and Singapore, he said. And by way of a
postscript, he informed the editor that his group had
discovered that antioxidants could reverse renal prob-
lems in chronic renal failure, and would the journal
like to consider the study if raw data were provided?

The Indian investigation
In December 1999 Richard Smith advised Singh that if
there was not a more senior colleague who could take
charge of an investigation at Singh’s institution, then he
would refer the matter to a national body.

Dr Singh replied, saying that the colleagues who
had complained about his work had consistently
opposed his views and did not believe in a preventive
dietary approach to heart disease. The heads of his
small centre were relatives, he said; therefore, any
investigation they conducted “would not have sufficient
weight.” He suggested the presidents of the Hyperten-
sion Society of India, the International College of
Nutrition, and the Association of Physicians of India.

Six months later, in June 2000, Richard Smith
wrote to Singh advising him that he would be taking
the matter up with the National Human Rights
Commission rather than the organisations Singh had
suggested. He enclosed a copy of his letter to the com-
mission. In it he said: “It is very important for patients
around the world, the scientific community, the many
journals that have published the work of Professor
Singh, and Professor Singh himself that a proper
investigation is undertaken.”

The submission included the reports of Professors
McKeigue and Evans, a copy of the April 1992 BMJ
paper, and three of Singh’s unpublished papers sent to
the BMJ (manuscript 943543, which Stephen Evans
had analysed; manuscript 933676; and manuscript
933348).

The commission forwarded the complaint to the
Indian Council of Medical Research in New Delhi,
which is funded by the Indian government.

The findings
The council’s report, sent to the BMJ in September
2000, said that the standard deviations for daily intake
of nutrients and the coefficient of variation for fruit
and vegetable intake were, respectively, “unexpectedly”
and “unbelievably” low in the published BMJ paper. In
a largely illiterate community, it would not have been
feasible to have obtained the kind of detailed diaries
outlined in the paper, the council said.

The council agreed that presenting information on
study participants who had died was “definitely a seri-
ous mistake.” But even more surprising, the council
opined, was that a prestigious journal such as the BMJ
should have published the paper in the first place.

The standard deviations in each of the other
submitted manuscripts were also too low, the council
said, adding that the reported P values in manuscript
943543 were incorrect. But it concluded that it was very
difficult to form any definitive conclusions on the
existing data without any information on the numbers
and grade of staff at the institute, access to the raw data,
or information on how the statistics had been applied.

Dr Smith wrote again in September to the director
general of the Indian Council of Medical Research,
querying whether all the material submitted with the
original complaint had indeed been received. In the
absence of any response, he wrote again in January
2001, and again in June 2002, expressing his concern
that nothing much had been done. Substantial doubts
had been left unresolved, he said, and he asked for
assurance that some action would be taken.

A month later the council’s director general,
Professor N K Ganguly, responded, saying that it was
not within its gift to take disciplinary action, because
Singh did not work with, or for, the council. “The
further action now rests with the Human Rights Com-
mission who has taken up this issue,” he wrote, adding
that he intended to bring the matter to the attention of
the appropriate authorities, without specifying who
these might be.

This prompted Dr Smith in August to ask Professor
Ganguly to explain what he meant. He warned that “we
may have some ethical obligation to publish something
in the BMJ on our severe anxieties if we cannot assure
ourselves that a responsible body is taking steps to
right what may be a considerable wrong.”

In June 2005, a senior source at the council told a
BMJ reporter based in India that the only other
authority the council could have referred Singh to, fol-
lowing Richard Smith’s complaint, would have been
the doctors’ regulatory body in India, the Medical
Council of India. But the source added that it is rare for
this body to take action against doctors suspected of
wrongdoing. The ethics of scientific publishing have
not been adequately debated in India, nor have
national guidelines been produced, he said.

The reporter was shown a copy of a letter from
Professor Ganguly to Dr Setalvad, secretary of the
Medical Council of India, requesting that action be
taken in respect of Richard Smith’s complaint. It was
dated 25 June 2005, although staff assured the reporter
that an identical letter had been sent more than two
years earlier.

The BMJ decides to go public
In October 2002, the BMJ Ethics Committee advised
the journal to go public on the matter, a decision that
was given added weight when a further Singh paper
was published in the Lancet in November 2002.19

The paper, a randomised single blind trial, once
again covered the effects of an Indo-Mediterranean
diet on the progression of coronary artery disease in
high risk patients. It was cited in the New England Jour-
nal of Medicine in June the following year, in an article
about the growing body of scientific evidence that was
now supplanting the myths surrounding the Mediter-
ranean diet.20

Richard Smith alerted the Lancet’s editor, Richard
Horton, who then commissioned one of the study’s

Education and debate

285BMJ VOLUME 331 30 JULY 2005 bmj.com

 on 4 January 2006 bmj.comDownloaded from 

http://bmj.com


coauthors to visit Moradabad and write a report. The
report exonerated Singh of misconduct in relation to
the Lancet paper, concluding it was not possible to
judge Singh or his research facilities by the standards
applicable in the developed world.

Calls for action
Dr Chittakkudam Raman Soman, chair of the
non-governmental organisation Health Action by
People, based in Trivandrum, Kerala, and retired
professor of applied nutrition, wrote a detailed critique
of the Lancet study in March 2004, a copy of which he
sent to the BMJ. He queried the rate of recruitment in
the trial and commented on the implausibility of the
dietary habits attributed to the study participants.

Dr Soman also told the BMJ that Singh published a
study (in the International Journal of Cardiology) that
included his city.21 “The description of the city didn’t
conform to reality,” he said. He highlighted inconsist-
encies and numerous statistical errors in the study in
the same journal the following year22 but did not
accuse Singh outright of scientific dishonesty. “You
need a great deal of documentary proof for that, and
that takes a lot of time,” explained Dr Soman. “You
cannot be seen as someone who is ungenerous, and
who speaks ill of others in India. If you want to succeed,
being open and blunt will get you nowhere. Ours is not
a forthright and frank culture.”

Dr Soman reiterated that Singh’s work involving
food diaries is implausible because literacy levels are so
low, and there is no culture for keeping such diaries.
“People might do it for a day, but not long term.”

Srinath Reddy, professor of cardiology at the All
India Institute of Medical Sciences in New Delhi, told
the BMJ that he did not believe that doubts about
Singh’s publications would discredit other research
efforts in India. But concerns about the quality of
Singh’s work make it difficult for Indian researchers to
refer to it with confidence, he said.

“How do you conduct a thorough systematic review
without mentioning his research,” he asked, adding
that a request to the Indian Council of Medical
Research to conduct an investigation had not been
accepted. “It would have helped us ascertain whether
the work was the output of an outstanding scientist
who deserves to be awarded and supported by the
ICMR, or whether it represented a source of potential
discredit to Indian medical research.”

“He was quite prolific, and people started wonder-
ing how he was able to recruit so many people for so
many studies from a small clinic in a small town,”
Reddy commented.

But one of Singh’s frequent coauthors, Dr Shanti
Rastogi, told the BMJ: “[Singh] has laboratory facilities
and a good biochemist on staff. He also has animal
experimentation facilities. He collaborates with local
hospitals in India. That is how he is able to cite a large
number of cases in his medical studies.” He added:
“There is no fabrication of data, no statistical jugglery
. . . Professional jealousy is at work.”

Professor Reddy said that individuals taking Singh
on in India would immediately face legal action. He
believes the solution lies in a concerted international
effort. But the initiative is unlikely to come from India

itself, he said, and would be seen as motivated by pro-
fessional jealousy if it did.

There is a feeling on the part of the institutions in
India, he added, that it is the responsibility of the inter-
national journals that have published Singh’s work to
take action, possibly under the aegis of the World
Association of Medical Editors, as it is they who have
secured his place in the canon of scientific research.

Professor Michael Meguid, editor of the journal
Nutrition, to which Singh also submitted several papers
and which recently retracted a paper by Professor
Ranjit Kumar Chandra, a leading Canadian nutrition-
ist (see p 288),23 24 points out the difficulties of interna-
tional collaboration.

In the case of Chandra, he said, the US Office of
Research Integrity, which investigates cases of alleged
scientific misconduct, would not intervene because
Chandra was a Canadian resident, despite the fact that
he had published in US journals. “This is not about
[country] boundaries; it’s about international ethical
standards,” said Professor Meguid.

Singh’s response to the BMJ’s decision
The prospect of an article in the BMJ about its lengthy
correspondence with him prompted Singh to send
several emails to Richard Smith.

At the beginning of October 2003, he wrote: “I
would like to know why Dr Paul McKeigue himself is
not writing who is the person responsible, [for] making
all the allegations . . . My main concern is that studies
conducted by [McKeigue] on South Asians and
published in the Lancet [in] 1986 and 1991, [in] Circu-
lation [in] 1993 and [in] Diabetologia should also be
investigated by some impartial expert, once you have
finally decided to blame us.”

In a response to the BMJ, Professor McKeigue wrote:
“The papers of mine referred to by Dr Singh are from
the Southall study of diabetes and coronary risk, in
which I had a lead role in the design, fieldwork, and writ-
ing up. If anyone wants to audit this project, I have no
objection to this, as long as the usual requirements of
confidentiality in relation to patient identities are met.”

A few days later Singh contended that the
investigation for the Lancet should have settled doubts.
“Your major target for investigation, about my research
[in] The Lancet paper, has been more thoroughly inves-
tigated . . . than it could have been done by any other
institution in India,” he wrote.

During the course of the BMJ’s inquiries, Singh has
continued to suggest that he cannot help because
termites had destroyed his data, and sent copies of
reprints of his 2003 paper in the International Journal of
Cardiology as proof. The copies show evidence of dam-
age to the edges of the pages.

In March 2004 Singh forwarded an email reference
to the BMJ from Dr Franz Halberg, with whom he
co-edits the World Heart Journal. Dr Halberg, who is
director of the Chronobiology Center in Minneapolis
and a retired professor of laboratory medicine and
pathology at the University of Minnesota, wrote: “We
value his [Singh’s] integrity, diligence, competence and
cooperation.”

Contacted again by the BMJ in June 2005 and
asked to explain why he either did not respond or
failed to respond fully to queries raised by the journal

Education and debate

286 BMJ VOLUME 331 30 JULY 2005 bmj.com

 on 4 January 2006 bmj.comDownloaded from 

http://bmj.com


over the years, Singh renewed his attack on Professor
McKeigue.

In response to the question why he did not respond
to two letters from the BMJ in 1993 about his work, he
said: “I do not remember why I did not but it is possible
that Dr Paul McKeigue was the referee, so I thought
not to respond . . . I believe that I could guess that Dr
Smith’s mind is already corrupted by Dr McKeigue, so
there is no point in responding.”

And he did not comply with requests for raw data
in 1995 because “the purpose appeared to me destruc-
tive rather than constructive and because it may have
been prompted by Dr Paul McKeigue who was respon-
sible for corrupting his mind against me.”

Asked why he did not explain the errors and
inconsistencies between manuscript 943543 submitted
to the BMJ and the raw data he subsequently submitted
for it, a concern highlighted by Richard Smith in a
1999 letter, Singh responded: “His questions were one
sided and [the] aim appeared destructive, prompted by
Dr McKeigue.”

Singh concluded his emailed response: “[The]
English are very impartial in general, but when it
comes [to matters] between white and non-white, they
always favour white. This has been proven in [the] case
of Dr Chandra.”

What can editors do?
The BMJ contacted some of the journals in which Dr
Singh’s work has been published, including those in
which versions of the rejected BMJ papers had
appeared.

Dr William Roberts of Baylor University Medical
Center, Dallas, editor of the American Journal of Cardiol-
ogy, confirmed that two or three of Singh’s papers had
been published in his journal in the early 1990s:
“Singh’s articles in the [journal] received good
reviews.” Once concerns had been raised by the BMJ,
all subsequent manuscripts were declined, he said, but
efforts to find out more about Dr Singh at the time
were not successful.

Professor Lionel Opie of the Health Faculty of the
University of Cape Town, South Africa, and former
editor of Cardiovascular Drugs and Therapy, felt that
Singh was guilty of disorganisation rather than any
deliberate attempt to deceive.

Richard Horton, editor of the Lancet, believes that
Western journal editors are so keen to publish research
from developing countries, particularly if it offers
cheap solutions to costly problems, that they tend to
give the benefit of the doubt to aspiring authors.

Professor McKeigue says the BMJ is partly responsi-
ble for Singh’s success. Cursory checks would have indi-
cated that something was wrong with the 1992 paper, he
says. “Publication in the BMJ opened up the floodgates.”

The difficulties of leaving things for a long time are
that staff change, and papers slip through, McKeigue
told the BMJ, citing the fact that concerns had already
been raised with the Lancet about Singh under a previ-
ous editorship.

But the time lag also allowed Singh to polish up his
presentation, he believes. “Every time the errors on
[his] manuscripts were pointed out, they were cleaned
up for the next submission. So in effect, the reviews

were giving him a tutorial.” This made it harder to
detect any anomalies, he contends.

One option might be to require authors to deposit
a copy of their dataset in a secure archive, so that the
data could be audited if questions arise, McKeigue sug-
gests. Another might be that journal editors should
seek at least one reviewer who is familiar with the local
environment in which the research was conducted.

Richard Smith, who left the BMJ in 2004, accepts
that it has taken far too long to bring the case of Dr
Singh to light. “It is shameful that this case has been left
festering so long,” he wrote to the journal after he had
left. “The failure is in part mine.”

In his defence, he says that he made concerted
efforts to force an investigation on the part of organi-
sations with legal legitimacy, to seek help from other
publications, and to find answers from the author him-
self, all of which ultimately drew a blank. And the
evidence needed careful analysis.

“All of this was in addition to my day job, which is
why it has taken years. It couldn’t be a priority,” he
wrote, adding that “the bigger shame lies with the
scientific community that lacks means to investigate
these international scandals and has to leave it to an
individual journal.”

And Richard Smith resolutely stands by the
decision to publish the saga, principally on the
grounds that many readers of Singh’s work will be una-
ware that major questions hang over his research,
research which could then be used to inform treatment
and health policies, to the potential detriment of
patients and communities.

“This story has to be told in order to alert the world
to the severe doubts around Singh’s work,” he says.
“More importantly, the story challenges the interna-
tional scientific community to find a way to resolve
cases like those of Singh and Chandra, where there are
widely shared doubts about their work, but they simply
go on publishing. The scientific community has an
obligation to the public to do better.”

I gratefully acknowledge the help of Indian journalist Ganapati
Mudur.
Competing interests: None declared.

1 Singh RB, Rastogi SS, Verma R, Laxmi B, Singh R, Ghosh S, Niaz MA.
Randomised controlled trial of cardioprotective diet in patients with
recent acute myocardial infarction: results of one year follow up. BMJ
1992;304:1015-9.

Summary points

The BMJ published a paper by Ram B Singh in
1992

Doubts were raised about that paper and
subsequent manuscripts submitted by the same
author

In the absence of answers from the author, the BMJ
tried to find a legitimate authority to investigate
and adjudicate on its concerns, and failed

The BMJ decided it had no option other than to
publish an article documenting its efforts

Education and debate

287BMJ VOLUME 331 30 JULY 2005 bmj.com

 on 4 January 2006 bmj.comDownloaded from 

http://bmj.com


2 Singh RB, Rastogi SS, Verma R, Bolaki L, Singh R. An Indian experiment
with nutritional modulation in acute myocardial infarction. Am J Cardiol
1992;69:879-85.

3 Singh RB, Rastogi SS, Niaz MA, Ghosh S, Singh R, Gupta S. Effect of fat
modified and fruit and vegetable enriched diets on blood lipids in the
Indian Heart Study. Am J Cardiol 1992;70:869-74.

4 Lock S, Wells F. Fraud and misconduct in biomedical research. London: BMJ
Books, 1993.

5 International Committee of Medical Journal Editors. Retraction of
research findings. BMJ 1988;296:400.

6 Singh RB, Ghosh S, Niaz AM, Gupta S, Bishnoi L, Sharma JP, et al. Epide-
miologic study of diet and coronary risk factors in relation to central
obesity and insulin levels in rural and urban populations of north India.
Int J Cardiol 1995;47:245-55.

7 Singh RB, Niaz MA, Ghosh S. Hypolipidemic and antioxidant effects of
Commiphora Mukal as an adjunct to dietary therapy in patients with
hypercholesterolemia. Cardiovasc Drugs Ther 1994;4:659-64.

8 Singh RB, Niaz MA, Ghosh S, Singh R, Rastogi SS. Effect on mortality
and reinfarction of adding fruits and vegetables to a prudent diet in the
Indian experiment of infarct survival (IEIS). J Am Coll Nutr 1993;12:255-
61.

9 Singh RB, Ghosh S, Singh R. Effects on serum lipids of adding fruits and
vegetables to prudent diet in the Indian Experiment of Infarct Survival
(IEIS). Cardiology 1992;80:283-93.

10 Singh RB, Rastogi SS, Singh R, Ghosh S, Niaz MA. Effects of guava intake
on serum total and high density lipoprotein cholesterol levels and on
systemic blood pressure. Am J Cardiol 1992;70:1287-91.

11 Singh RB, Rastogi SS, Sircar AR, Mehta PJ, Sharma KK. Dietary strategies
for risk factor modification to prevent cardiovascular diseases. Nutrition
1991;7:210-4.

12 Singh RB, Verma R, Mehta PJ, Rastogi SS. The effect of diet and aspirin
on patient outcome after myocardial infarction. Nutrition 1991;7:125-9.

13 Singh RB, Rastogi SS, Mehta P, Mody R, Garg V. Effect of diet and weight
reduction in hypertension. Nutrition 1990; 6: 297-302.

14 Singh RB, Rastogi V, Niaz MA, Ghosh S, Sy RG, Janus ED. Serum choles-
terol and coronary artery disease in populations with low cholesterol lev-
els: the Indian paradox. Int J Cardiol 1998;65:81-90.

15 Singh RB, Rastogi V, Singh R, Niaz MA, Srivastav S, Aslam M, et al. Mag-
nesium and antioxidant vitamin status and risk of complications of age-
ing in an elderly urban population. Magnes Res 1996;9:299-306.

16 Singh RB, Niaz MA, Sharma JP, Kumar R, Rastogi V, Moshiri M.
Randomized double blind placebo controlled trial of fish oil and mustard
oil in patients with suspected acute myocardial infarction: the Indian
Experiment of Infarct Survival—4. Cardiovasc Drugs Ther 1997;11:485-91.

17 Rice RD. Clinicians must promote value of diet containing oil-rich fish.
BMJ 1998;317:1152.

18 Al-Marzouki S, Evans S, Marshall T, Roberts I. Are these data real? Statis-
tical methods for the detection of data fabrication in clinical trials. BMJ
2005;331:267-70.

19 Singh RB, Dubnov G, Niaz MA, Ghosh S, Singh R, Rastogi SS, et al. Effect
of an Indo-Mediterranean diet on progression of coronary artery disease
in high risk patients (Indo-Mediterranean diet study): a randomised sin-
gle blind trial. Lancet 2002;360:1455-61.

20 Hu FB. The Mediterranean diet and mortality—olive oil and beyond.
N Engl J Med 2003;348;2595-6.

21 Singh RB, Beegom R, Mehta AS, Niaz MA, De AK, Mitra RK. Social class,
coronary risk factors and undernutrition, a double burden of diseases, in
women during transition in five Indian cities. Int J Cardiol 1999;69:
139-47.

22 Soman CR, Kutty VR. Methodological errors uncovered? Int J Cardiol
2000;74:243-5.

23 Smith R. Investigating the previous studies of a fraudulent author. BMJ
2005;331:288-91.

24 Meguid MM. Retraction of Chandra RK Nutrition 2001;9:709-12. Nutri-
tion 2005;2:286.

Investigating the previous studies of a fraudulent author
Richard Smith

This year, the journal Nutrition retracted a study by R K Chandra, and questions have been raised
about the integrity of the rest of his work. Who has the responsibility for investigating previous work
and if necessary punishing the researcher and correcting the scientific record?

In February of this year, Michael Meguid, the editor of
Nutrition, retracted a paper by the Canadian researcher
R K Chandra, that it had published in 2001.1 2 The
paper claimed to be a randomised double blind
placebo controlled trial showing that physiological
amounts of vitamins and trace elements would
improve cognitive function in elderly people.1 Meguid
gave eight reasons for retracting the paper and said
that Chandra had either ignored the reasons or failed
to give an adequate response.2

Chandra’s paper was submitted originally in 2000
to the BMJ, which had severe doubts about the paper:
one reviewer said that the paper “had all the hallmarks
of having been entirely invented.”3 The BMJ asked
Chandra’s employers—the Memorial University of
Newfoundland—to investigate its anxieties about the
study. The university held an inquiry but found no seri-
ous problem. The BMJ was unconvinced by this
response and raised further questions about the study.
In August 2002 the university answered that Chandra
had taken unpaid leave for the first four months of
2002 and failed to respond to any of its inquiries,
including a request for raw data. Then in August 2002
he resigned.

Meanwhile, the BMJ had notified Nutrition about its
anxieties over the study. Unfortunately Nutrition had
already published the study. Chandra must have sent
the study to Nutrition as soon as the BMJ began
questioning it. The BMJ also notified the Lancet, which
had published a closely related study by Chandra in

1992.4 Serious doubts were then raised about the 1992
study in a letter to the Lancet in 2003, which among
other criticisms pointed out that “some of the standard
errors were statistically impossible.”5 There must be
grave doubts about the Lancet study, which has been
cited more than 300 times,6 and about the other 200
papers published by Chandra, many of which are ran-
domised trials with him as sole author. Furthermore,
investigations by the Canadian Broadcasting Corpora-
tion have raised many other questions over the
integrity of Chandra, who is an officer of the Order of
Canada and holds a patent for the supplement that is
claimed to improve cognition.

R K Chandra’s paper in Nutrition was retracted; he resigned before
the Memorial University of Newfoundland could investigate his
previous studies

D
E

A
N

P
A

R
S

O
N

S
/w

w
w

.g
ro

un
de

ffe
ct

im
ag

in
g.

co
m

Education and debate

UnitedHealth
Europe, London
SW1P 1SB
Richard Smith
chief executive

Correspondence to:
richardswsmith@
yahoo.co.uk

BMJ 2005;331:288–91

288 BMJ VOLUME 331 30 JULY 2005 bmj.com

 on 4 January 2006 bmj.comDownloaded from 

http://bmj.com



